MINYAK HERBA ASMAK

Dalam banyak- banyak produk Asmak..Minyak Herba Asmak tetap no 1 dihatiku.

Meh nak bagi semua kenaldengan minyak herba Asmak ni dengan lebih mendalam. Tak kenal maka tak cinta kan..😘

Apa itu Minyak Herba Asmak?
=_=_=_=_=_=_=_=_=_=_=_=_=_

Minyak asmak digunakan sebagai rawatan alternatif herba untuk membantu melegakan masalah pernafasan seperti asma/ lelah, semput, sesak nafas, kahak, batuk dan selsema serta pelbagai lagi kegunaan luaran yang lain. Minyak herba asmak terdapat dalam 2 size iaitu 10ml & 30ml.

Kandungan Bahannya
=_=_=_=_=_=_=_=_=_=

* Habatussauda
* Gamat Gold
* Minyak Kelapa Dara
* Minyak Zaitun

Kegunaan & Cara Guna
=_=_=_=_=_=_=_=_=_=_=

* Membantu meredakan masalah batuk, selsema, kahak & demam
* Boleh digunakan utk membantu melegakan masalah pernafasan
* Boleh juga digunakan untuk tujuan lain
* Hanya TITIS, SAPU & GOSOK.

Kelebihan & Keistimewaan
=_=_=_=_=_=_=_=_=_=_=_=

* Minyak pelbagai guna
* Mudah dibawa & digunakan
* Diperbuat daripada bahan berkualiti tinggi
* Sebagai alternatif awal
* Sesuai untuk semua peringkat umur
* Ianya berkesan jika mengikut cara guna yang betul
* Minyak lebih mudah menyerap.
* Berdaftar dengan KKM

Komen Pengguna
=_=_=_=_=_=_=_=_

* Minyak tidak panas tetapi sedikit berangin sesuai untuk bayi
* Minyak berbau wangi habbatussauda
* Minyak mudah menyerap di permukaan kulit
* Minyak tidak melekit
* Minyak yang sangat berkesan

BEST KE BEST??😍😍 No wonder la sape yang dah guna memang tak boleh move on dengan yg lain.

* Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu & segera ke klinik jika masalah berlarutan.

HARI GRADUASI ADILAH 2

CERITA 2

Tarikh 21/10/18

Cerita semalam.. Tahniah Adilah dapat naik pentas sempena konvokesyen.
Diumumkan sebagai penerima anugerah dekan dengan gelaran “Anugerah khas ketua pegawai eksekutif”. Bohonglah kalau umi takde rasa bangga dengan pencapaian Adilah. Namun jauh di sudut hati umi sentiasa berasa cemas dengan dirimu.

Sentiasa cemas dengan bagaimana hubungan mu dengan Allah.
Bagaimana pergaulanmu bersama rakan-rakan.
Bagaimana solatmu,bagaimana kamu menjaga akhlak. Cemas..memang cemas.

Tapi apakan daya umi mahu mengawasimu 24jam.

Hanya pada Allah umi berdoa agar kamu sentiasa dipelihara dari segala bala bencana. Selamat di dunia dan di akhirat..

Menjadi muslimah yang sentiasa berakhlak baik. Menjaga solat dan segala ibadah. Rugi kalau kita hanya berjaya di dunia tetapi kita gagal dalam mengejar akhirat. Negara yang kekal abadi.

Semoga kita akan sama-sama dapat berpimpin tangan menuju syurga Firdaus Allah. Aminn

HARI GRADUASI ADILAH

CERITA 1:

Teringat kisah dulu..Ketika adik Suriani Hasan konvo kat UPSI. Bergenang air mata bila dia melintas lalu masuk ke dalam dewan.

Abah sudah meninggal dunia ketika tu. Jadi Kak Ita lah yang meneman emak.

“Ita, ko belikanlah Yani tu bunga, yang murah-murah pun jadilah.” Emak bisik-bisik pada Kak Ita.

Allahu.. Rasa sedihnya hati.

“Iyalah mak,Ita beli.”

Kak Ita beli bukan yang murah. Kak Ita belikan yang tercantik dan yang mahal. Semuanya untuk gembirakan emak. Sebenarnya bukan berduit sangat masa tu.Iyalah bisnes pun baru nak merangkak-rangkak. Tapi demi menggembirakan emak. Kak Ita sanggup nak buat apa saja nak bagi dia gembira.

Memang sepanjang masa bergenang air mata dia. Pasti bercampur baur antara gembira dan kesedihan.

Hari ini anak Kak Ita pulak yang konvo.

Tapi…tapi perasaannya berlainan sekali. Mana tidaknya, semua kelam kabut. Dari pagi tadi dua2 budak yang tak kecik sangat, Muaz dan Sara dah mula buat perangai. Dua-dua meragam bila kata kena duduk luar dewan. Tak boleh masuk. Duduk dengan Abang Besar Aiman.

Monyok semacam dua2 orang. Suruh kemas barang nak keluar homestay, diaorang buat tak tau je. Suruh mandi, masih duk baring-baring lagi. Umminya dah tinggi suara.

Kita nak cepat, semua jadi lambat.

Apa-apa solat dulu tadi di Masjid Besi Putrajaya. Selesai dalam 1:30. Terus masuk kereta. Dah lambat ni. Dua-dua masih tak bertukar mood. Masih nak buat perangai.

“Abang takyah masuklah. Ita masuk dengan Aiman. Abang jaga budak-budak ni.” kata En Somi.

” Mana boleh! Apa kata Dila nanti. Mesti dia sedih, ayah tak tengok dia naik pentas.” Tinggi dah suara. Allahu, dah buat dosa je dengan suami. Tapi membebel-bebel lagi ni.

Adui..rasa telinga dah panas ni, Naik dah darah ni.

Dah lambat, mestilah parking susah nak cari. Tapi alhamdulillah dapat jugak parking kat basement.

Masuk PICC tak pandanglah budak dua orang tu. Bagi duit kat Aiman suruh belikan bunga untuk kakaknya. Carilah apa yang patut. Umi dan ayah dah lambat nak masuk dewan.

Okfine. Selesai bab budak-budak.

Bagi pas pada yang bertugas.
“Encik, sepatutnya tak boleh pakai sandal. Tak boleh masuk ni.”

Ah sudah. Satu hal bila dah kelam kabut. En Somi lupa nak tukar sandal pada kasut.
“Kereta parking jauhlah cik.” En somi cakap baik-baik dengan yang bertugas.

“Saya bagi lepas ni. Tapi cover-cover sikit iya. Takut penjaga kat atas tak bagi masuk.

Alhamdulillah lepas masuk dan dapat tempat
duduk. Harap tiada lagi kujatan-kujatan..

Panjang pulak luahan rasa..huhu
Buat cerpen dalam dewan sementara menunggu nam kakak Adilah di panggil. Tapi taklah kot nak rasa-rasa sentimental.. Penat dah😅😅

PUDING ROTI SEDAP

Hari ini Kak Ita nak share resepi puding roti yang sangat mudah.

Kalau emak Kak Ita teringin nak makan, inilah satu-satunya pencuci mulut yang ringkas dan senang di buat. Sedap pun sedap.

Tapi Kak Ita dah modified sikit resepi ini sebab Kak Ita suka apa_apa dessert yang kurang manis. Kurang manis tapi sedap.

Resepi Puding Roti Mudah
======================
10 keping roti
3 cawan susu segar (susu cair pun boleh)
3 biji telur gred A@B
3 sudu besar gula (Kak Ita guna gula organik)
3 sudu besar margerin (cairkan)
1 sudu teh vanilla esen
kismis suka hati( Kalau ada cranberry @ kurma pun boleh masukkan)
Chocolate cip ( Kak Ita tak letak sbb tak suka)

Bahan sos
=========
1tin susu cair
1/2 tin air (guna tin susu tadi)
3 sudu besar gula
1 @ 2 sudu besar tepung kastard bergantung pada kepekatan sos yang kita suka.
1 sudu teh vanilla
Sedikit garam

CARA- CARA NAK BUAT.

Carik-carikkan dan atur roti ke dalam bekas yang telah disapukan margerin di sekeliling bekas.

Taburkan kismis di antara roti tadi. Ketepikan.

Di dalam bekas yang lain, campurkan susu,gula, telur, margerin cair dan esen vanilla. Kemudian kacau bahan tadi hingga sebati dan gula terlarut.

Setelah siap, tuangkan bahan cecair tadi ke dalam bekas yang mengandungi roti. Biar sebentar untuk memastikan roti tadi dapat menyerap campuran cecair tadi dengan sempurna.Kemudian bakar di dalam oven pada suhu 200c selamat 30-45minit.

SOS KASTARD

Campurkan semua bahan-bahan sos dalam periuk dan kacau di atas api yang perlahan. Sentiasa mengacau sos tadi hingga ia menjadi sedikit likat dan berkilat. Siap.

Bolehlah dihidangkan ketika sejuk .Selamat mencuba..

RAMADAN KAREEM- Banyakkan bersyukur

Catatan sejarah berlaku lagi pada 1 Jun 2018.

Rakyat Malaysia bersyukur dan menarik nafas lega bila kerajaan telah menurunkan  gst menjadi 0%. Saya juga sujud syukur di atas keperihatinan kerajaan baru Malaysia yang menjaga kepentingan rakyat.

Apa-apa pun, kita harus berbelanja secara berhikmah. Lebih-lebih lagi hariraya akan menjelang tak lama lagi. Sale sana sini, aduhai memang tergoda kalau tak kuat iman. Saya pun terjebak sekejap. Maklumlah semuanya di hujung jari.

Tapi bila lihat video-video tentang orang-orang yang susah, yang berbuka sekadar yang ada. Masih berpuasa walaupun sedang berperang, saya menjadi insaf. Rupanya banyak yang kita alpa tentang hidup ini. Syukurlah kita masih cukup segalanya.

Nak rasa bahagia bukan perlu pada harta yang banyak. Duit yang melimpah ruah juga tidak menjamin kita akan rasa bahagia. Contoh yang senang kita nak lihat, artis-artis barat yang hidup dalam kemewahan. Ada yang sampai bunuh diri kerana kecewa dengan hidup. Hati tidak bahagia. Hidup rasa kosong walaupun di kelilingi  harta yang banyak dan insan tersayang. Pastinya juga kerana mereka hidup tanpa Tuhan Yang Hak. Tidak kembali kepada fitrah hidup manusia.

Wajah Ali Banat

Berbeza sekali dengan nasib jutawan muslim Ali Banat yang berasal dari Sydney Australia. Baru saja meninggal dunia pada 29 Mei 2018 yang lalu akibat kanser. Di dignosis dengan kanser pada tahun 2015. Doktor memberitahu bahawa hayatnya hanya berbaki 7 bulan sahaja. Namun dengan sikapnya yang positif, dia mampu melangkaui jangka masa hayat yang doktor beri.

Ali Banat berjaya menjadi seorang jutawan dalam usia muda,sepatutnya dia berhak menikmati segala hasil kekayaannya. Segala apa yang diingini mampu dibeli dengan harta yang dia ada. Namun dia tidak kecewa atau meratapi nasibnya yang malang itu. Malah dia berkata penyakit kansernya itu adalah satu anugerah besar dari Allah buat dirinya. Dia bersyukur kerana Allah memberi pertanda awal buat dirinya untuk bersiap-siap menuju kematian.

Hidupnya bertukar 100%. Peluang yang berikan Allah itu direbutnya. Semua harta yang dimiliki diinfakkan untuk kesejahteraan umat Islam di seluruh dunia. Mengabdikan dirinya membuat kebajikan pada yang memerlukan.

Perniagaannya dijual dan beliau mengembara ke Togo, Afrika di mana penduduknya 55% hidup di bawah paras kemiskinan, 20% daripadanya adalah muslim. Berjaya menjalankan projek yang dinamakan Muslims Around the World (MATW) di mana antara projek yang dijalankan, membina 200 rumah untuk janda-janda dan bantuan perubatan.

Ali Banat telah tiada di dunia fana ini. Tapi pahala untuknya tetap mengalir. Tentunya dia telah bahagia di sana. Perginya di bulan Ramadan yang penuh berkat ini bukti kematiannya di dalam husnul khatimah.

 

Insyaallah kita juga boleh menjadi seperti beliau. Tidak perlulah menunggu menjadi jutawan. Berkhidmat dan berbakti pada agama Islam mengikut kemampuan kita. Allah tetap akan pandang usaha-usaha kecil kita ini.

Banyakkan bersyukur, kita pasti rasa bahagia dan tenang. Rasa cukup, itulah yang akan membahagiakan.

RAMADAN KAREEM- bulan seribu rahmat “MALAYSIA BARU”

 

Hari ini dah masuk hari ke 16 berpuasa. Cepatnya masa berlalu. Perginya masa yang tidak akan kembali. Aduhai…Banyaknya masa yang terbuang dan tidak dimanfaatkan. Terasa ruginya masa-masa yang terlepas.

Bulan yang sepatutnya digandakan amal ibadah, tapi cuma dapat lapar dan dahaga kerana berpuasa. Harap-harap dengan berbakinya bulan yang mulia ini, dapat kita perbaiki lompong-lompong ibadah yang tercarik.

Banyak sungguh peristiwa yang melakar sejarah di Malaysia. KIsah pilihanraya ke 14 pada 10/5/2018 yang terus hangat. Terbinanya empayar kerajaan yang baru bila Parti Harapan menang besar mengalahkan parti pemerintah yang sudah 60 tahun megah berdiri. Akhirnya tersungkur kerana kuasa rakyat yang memilih.

Kalau nak diceritakan 1 persatu memang tidak akan habis. Kita buka lembaran baru.Buku baru. Tidak perlu dicerca, dihina mereka yang kalah. Biarlah undang-undang yang mengadilinya. Setiap dari kita rakyat Malaysia mempunyai peranan kita lebih besar untuk membangunkan negara yang tercinta ini. Kita bina Malaysia yang kita cintai dengan azam dan tekad yang baru. Kita jadikan Malaysia negara yang harmoni, berkasihsayang, bersatu padu. Semua nilai-nilai murni kita masukkan ke dalam hati kita sebagai warganegara yang baik.

Bukankah semua itu dituntut dalam ajaran agama Islam. Semoga Islam syumul terbina di bawah pimpinan kerajaan yang baru.

 

Roti Jala Lembut , Gerenti Sedap

Boleh di katakan semua orang suka makan roti jala. Dari golongan muda hingga ke tua. Teksturnya yang lembut dan senang dikunyah, maka ia diminati. Lebih-lebih lagi dalam ketibaan bulan Ramadan yang tak berapa hari lagi, roti jala tetap menjadi pilihan ramai.

Saya nak kongsi 1 resepi roti jala yang boleh tahan lembut sampai ke petang. Rezeki saya berkawan dengan kawan yang memang menjual roti jala pada setiap bulan Ramadan. Tidak lokek untuk berkongsi resepi.

Lepas subuh sudah membancuh bancuhan roti jala. Bayangkanlah sehari 10kg tepung digunakan. Kalau tak buat awal-awal, tentu tak boleh siap tempahan roti jala. Bila dah buat awal-awal pagi, pastilah bancuhannya perlu tahan dan lembut hingga ke petang. Kalau tidak, masakan setiap Ramadan rotinya sudah mempunyai pelanggan tetap.

Jom sama-sama kita tengok resepinya.

ROTI JALA

Bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum serba guna

3 cawan air (bancuhan 2cawan air campur 1cawan susu/santan)

2 sudu besar minyak masak

sedikit garam

1 biji telur ayam (gred B)

Sedikit pewarna kuning atau kunyit serbuk.

 

Cara-cara:

Bancuh semua bahan di dalam bekas. Kacau rata. Bila sudah sebati, masukkan ke dalam blender dan kisar. Lihat kepekatan bancuhan. Untuk memastikan bancuhan sudah sedia untuk dijala, masukkan sedikit bancuhan tadi ke dalam bekas acuan roti jala. Jika bancuhan tadi keluar terputus-putus, tambahkan sedikit air lagi. Cub a lagi hingga bancuhan tidak lagi keluar terputus-putus dari acuan.

Seeloknya guna kuali tidak lekat, kerana hasilnya lebih cantik dan kurang penggunaan minyak.

Tapi tidak menjadi kesalahan menggunakan kuali leper biasa.

Bila sudah siap, bolehlah dimakan bersama-sama pencicah yang kita suka. tidak terhad pada kuah kari saja. Saya suka mencicah bersama dengan sambal tumis. Malah kadangkala dengan sambal hitam pun boleh jalan.

SELAMAT MENCUBA!!

Resepi Pulut Mangga Yang Enak~Senang Dibuat

Musim mangga datang lagi. Pelbagai jenis dan rasa. Kebetulan semasa saya lalu di kawasan Sg Buloh Selangor. Ternampak gerai menjual buah mangga. Nampak segar dan banyak sekali mangganya. Wah! Murah sungguh! rm10 untuk 3kg. Rambang mata, punyalah seronok. Puas makan mentah, terasa nak buat pulut mangga.

Takpelah takde mangga harumanis. Boleh juga guna jenis mangga yang lain.

Dekat Selangor ni selalu buat pesta makanan Thai. Mereka ni bergerak dari satu tempat ke satu tempat. Saya sempat pergi semasa adanya pesta ini di Aeon Rawang. Sempat beli pulut mangga, tapi rasanya kurang ‘kick’. Santannya cair.

Kebetulan semua bahan ada di rumah. Jadi saya merajinkan diri memasak pulut mangga ni. Orang dalam rumah ni memang suka makan pulut, tak kiralah pulut apa. Jadi lebih semangatlah saya nak masuk ke dapur. Sebab pasti memang laku pulut saya nanti. HIHI.

Senang saja resepinya.

BAHAN:

3-4 biji mangga

Pulut Kukus

2 cawan beras pulut (boleh juga guna beras pulut susu). Direndam sekurang-kurangnya 2jam.

1/2  cawan santan pekat + air secukupnya

sedikit garam

2 helai daun pandan dicarik-carik

CARA:

Pulut yang telah ditos dimasukkan ke dalam pengukus. Kukus selama 15 minit.

Keluarkan dari pengukus kemudian dimasukkan ke dalam bekas.

Santan tadi digaul bersama garam. Tuang sedikit  demi sedikit ke atas pulut, di gaul rata. Jika masih belum lembut pulutnya, tuangkan air sedikit sampai rasa kelembutan pulut yang kita hendak.

Masukkan semula  pulut tadi ke dalam pengukus bersama daun pandan. Kukus semula selama 20 minit lagi.

Sos Santan

Bahan:

1 kotak santan kecil

1 cawan air

Sedikit garam

2-3 sudu besar gula (ikut suka rasa manis yang disukai)

1 helai daun pandan

1 sudu besar tepung jagung ( dilarutkan dengan sedikit air)

CARA:

Satukan semua bahan kecuali tepung jagung. Kacau dan masak atas api yang kecil sehingga sedikit mendidih. Jangan ditinggalkan,terus mengacau. Akhir sekali masukkan tepung jagung sehingga sos nampak pekat.

Rasa manis dan masin pada sos kena seimbang. Jika menggunakan mangga yang manis, jangan dimasukkan gula ke dalam sos. Tapi jika mangga kurang manis, tambahlah gula dalam sos ikut kesesuaian selera kita.

Boleh dihidangkan. Sedap di makan ketika sejuk.

 

RESEPI KACANG SIRA PEDAS

Pada mereka yang suka makan makanan yang simpel. Resepi kacang pedas ini sangat sesuai dibuat sebagai pembuka selera. Makan pula dengan nasi panas. Mahu bertambah-tambah nasi di pinggan. Sesuai juga sebagai lauk untuk bersahur. Maka rajin-rajinkanlah diri membuatkan. Buat sebelum bermula Ramadan. Insyaallah kita dah buat 1 hidangan yang ringkas.

Saya kalau buat kacang ni, jadi kudapan jelah. Sedap mengunyah sambil menonton TV. Tak sedar, boleh habis setengah balang.

Kacang sira pedas ni boleh tahan berbulan-bulan tau. Tapi pastikan semuanya kena betul-betul kering masaknya. Kalau tidak kacang dan ikan bilis menjadi lemau. Kalau ikut resepi asal, tak perlu letak daun kari. Tapi saya suka letak, sebab daun kari ni akan mengeluarkan aroma wangi. Itu yang saya suka. Kalau tak nak letak pun tak pe.

Jom kita buat sama-sama.

Kacang pedas bersira

BAHAN-BAHAN:

===============

1/2 kg Kacang tanah (digoreng dan disejukkan)

100g Ikan bilis (digoreng dan disejukkan)

7 ulas bawang kecil

4 ulas bawang putih

Segenggam cili kering ( jadikan pes)

2 keping asam keping

Sedikit serbuk pati ikan bilis

Garam dan gula secukup rasa

Daun kari (optional)

Sedikit minyak untuk menumis

CARA_CARA:

============

Panaskan minyak. Masukkan daun kari,goreng sebentar.Tumis cili pes bersama bawang merah dan bawang putih yang telah dikisar.

Tumis sehingga kering dan terbit minyak@ pecah minyak.

Pastikan pes tadi betul-betul kering. Sentiasa kacau bagi mengelakkan hangit sebab bila pes mula kering, ia akan mudah menjadi hangit.

Masukkan asam keping , garam dan perasa.

Bila sudah pasti pes sudah kering barulah dimasukkan gula.

Jangan masukkan gula terlalu awal sebab gula mudah hangus menjadi karemel.

Akhir sekali masukkan kacang tanah dan ikan bilis.

Gaul rata. Selamat menjamu selera.

PERSAUDARAAN JANGAN PUTUS

Tanggal 14 April 2018 adalah tarikh yang tidak akan dilupakan bagi setiap keluarga Asmak. Julung kali diadakan “ASMAK GRAND AWARD 2018”. Majlis ilmu dan penghargaan buat agen-agen yang bernaung di bawah Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd.

Bestnya ada perkongsian ilmu dari Puan Faridah Hanim dalam tajuk “Master Your Duit”. Senang di panggil Ibu Hanim. Seorang pakar motivasi tersohor. Kalau nak tahu lebih lanjut pasal Ibu Hanim ni, google je Ibu Faridah Hanim Haron.

 

Produk-produk keluaran syarikat Minyak Herba Asma Mujarab.

 

Tapi bukan rezeki saya nak datang ke majlis ini kerana kebetulan pada tarikh yang sama, sepupu saya menjemput hadir ke majlis perkahwinan anak keduanya. Saya dan suami semestinya akan mengutamakan jemputan ini. Inilah saja masa yang ada untuk berjumpa dengan sanak saudara yang lama tak bersua.

Sungguh, semasa muda-muda dulu, kami tidak begitu mementingkan jemputan seperti ini. Kalau ada masa yang lapang baru kami akan pergi. Jika kebetulan ketika itu ada bertembung dengan kerja-kerja kami, semua jemputan akan diabaikan. Lagi jauh jarak km, lagilah kami tak datang.

Maklum sajalah, kebanyakan tempahan kek akan di ambil waktu hujung minggu. Sama ada hari Sabtu atau Ahad. Allah, ketika tu memang hanya fikirkan bisnes je. Perkara lain tolak tepi. Tak penting.

Allahu.. Bila umur meningkat, masuk 40an, terdetik di hati, perlukah dunia ini dikejar sehingga lelah dibuatnya. Dunia yang sentiasa tidak cukup. Makin dikejar semakin jauh. Malah sering kali dikecewakannya. Letih sehingga teralpa perkara-perkara yang lebih penting.

Apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam tempoh yang cukup untuk berfikir, dan (apakah tidak) datang kepadamu pemberi peringatan?                     (A-Fathir:37)

Rupanya banyak ayat-ayat di dalam Al Quran yang menegur kita yang sudah melepas usia 40 tahun.

Bukan masa untuk mencari harta dunia lagi. Tapi disuruh bertukar, perbanyakkan memcari harta untuk akhirat negara yang kekal abadi.

Saya mula menyusun atur kerja-kerja yang ada, persiapkan tempahan lebih awal supaya saya boleh menghadiri semua jemputan dari saudara mara atau dari kenalan. Rupanya, bila bersiap memasang niat untuk melakukan sesuatu perkara yang baik, Allah akan menyusun atur cantik perjalanannya. Walaupun bukan semua yang dirancang itu menjadi. Tapi jalan-jalan untuk berbuat amal kebaikan itu tetap Allah perelokan pengakhirannya.

Ada satu peristiwa yang tersemat di sanubari saya. Masihkah kita ingat peristiwa kemalangan pesawat Malaysia Airline MH17 yang ditembak jatuh di ruang udara Donetsk, timur Ukraine.

Pilot yang bertugas, Kapten Wan Amran bin Wan Hussin. Jenazahnya telah dikhabarkan masih elok ketika dimandikan. Masyaallah, kalau diikutkan, hendak keluarkan jenazah dari tempat kemalangan pun sudah mengambil masa berhari-hari. Jatuh pula dari paras ketinggian yang beribu-ribu meter. Pastinya secara logik, akan berlaku cacat cela pada badan jenazah. Tapi tidak begitu. Masih cantik dan bersih jenazahnya.

Bila dirisik-risik pada isteri arwah oleh para wartawan, rupanya arwah ini sangat menjaga hubungan silaturrahim sesama keluarga. Sering menziarahi sanak saudara jika tidak bertugas di udara. Bila arwah dapat tahu ada ahli keluarga yang bersenget-senget hati sesama mereka, beliaulah yang akan cuba mengharmonikan dan menjernihkan keadaan.

Malah sebelum berlakunya kemalangan tersebut, arwah baru mengendalikan hari keluarga buat semua sanak saudara. Masyaallah, begitu sekali Allah memuliakan orang-orang yang menjaga silaturrahim. Di pengakhiran hidup telah Allah menaikkan darjat orang-orang istimewa ini.

Semoga kita semua termasuk ke dalam golongan orang-orang yang mendapat pengampunan dosa dari Allah swt. Menjadi orang-orang yang sangat suka untuk berkasihsayang dengan mengeratkan silaturrahim sesama manusia. Amiinn.

Ahli keluarga yang dicintai.. Semoga kami akan berpimpin-pimpin tangan menuju ke syurga Firdaus Allah.