UDANG/IKAN KERING HALAL?

Masinnya ikan dan udang kering.

Sungguh meloyakan, menjijikan dan pengotornya cara pengusaha yang tidak bertanggungjawab ini.

Hampa tau?
Sanggup hampa memakai selipar untuk membersihkan kotoran pada udang kering itu.
Nak bersih udang tetapi kaki memijaknya.

Hampa tau?
Udang yang hampa pijak tu la, kami masukkan ke dalam mee gereng.

Hamp tau?
Ikan kering itu juga la kami makan dengan ulam dan budu.

Hampa tau?
Ikan bilis sambal pedas yang kami buat tu la yang hampa pijak!

Hampa tau?
Anjing tu najis dan boleh bawa penyakit. Napa hampa biarkan anjing tu pi jilat udang kering tu? Ke hampa nak kami samak dulu makanan tu sebelum masak? Hampa memang tak fikir tentang kami.

Hampa tau?
Kami nak kurang makanan yang proses dan tidak sihat. Kami nak support makanan hampa. Tapi kalau hampa buat macam ini? Sapa yang kami nak percaya lagi?

Sedih tau!

Begitulah sahabat-sahabat. Ada sesetengah pengusaha yang tidak bertanggungjawab dan prihatin tentang amalan kebersihan. Mereka lebih fikir tentang keuntungan. Dan tidak fikir amalan mereka itu salah.

Carilah pengusaha yang diyakini.

Bersih dan semestinya halalan toyyiban.

(1) يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ

(سورة البقرة, Al-Baqara, Chapter #2, Verse #168)

2:168 Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.

Sekian,
#abamhalal

TAPAI OH TAPAI!

Tapai!

Tahukah anda, di dalam tapai adanya alkohol.

Apa? Dalam tapai ada alkohol.

Iya, memang ada alkohol disebabkan oleh proses penapaian. Apa-apa yang menjalani proses penapaian akan menghasilkan alkohol.

Maka, adakah haram kita makan tapai sebab mempunyai alkohol?

Jom kita belajar.

Kita selalu dimomokkan dengan alkohol.

“don’t drink alcohol”. – signage yang selalu kita lihat. Betulkan?

Selalunya alkohol dikaitkan dengan arak. Tetapi adakah arak itu alkohol?

Adakah haramnya arak sebab alkohol?

Jawapannya tidak.

Arak dan alkohol adalah sebatian yang berlainan.

Malah ada alkohol dalam tapai lagi tinggi daripada minuman keras.

Ingat formula ini.

(Dalam arak adanya alkohol tetapi alkohol tidak semestinya daripada arak).

Alkohol boleh terhasil daripada proses penapaian buah dan juga boleh terhasil daripada sebatian kimia.

Maksudnya, ia boleh dibuat di makmal sahaja.

Sebab itulah, alkohol di dalam minuman atau dalam kordial atau dalam minyak wangi adalah biasanya bukan daripada alkohol arak.

Sekian,
Aminurrashid.
#abamhalal

AIS PUN ADA HALAL HARAM KE?

Lofa suka kunyah ais!

Setiap kali keluar makan dengan Lofa, mesti di kunyah ais batu tu. Adakah semua orang perempuan macam ini?

Puasku membebel-bebel tetapi tidak dilayannya. Katanya sekarang musim panas. Nak sejuk badan katanya. Maka dia nak minum air sejuk yang ada ais. Barulah lega, katanya..Yela la lofa.

“Lofa, suka ais kan?” Meh saya nak tanya ni.

1. Adakah awak tahu tahap kebersihan ais yang digunakan?
2. Dimana ia dibuat?
3. Daripada sumber mana yang diambil
4. Bagaimana proses dia?
5. Siapakan yang membuatnya?

“Persoalan ini mesti awak simpan dalam kepala,” bisingku kepada lofa.

Kan kene membebel dengan ku. Ada aku kisah siapa dia. Haha.

Baiklah…jom saya ceritakan.

Sebenarnya adakah kita boleh mengetahui yang mana satu ais yang bersih dan yang mana satu pula ais yang kotor?

Mesti tidak tahukan. Sebab kebanyakkan ais datang di dalam plastik yang tidak mempunyai label ataupun maklumat syarikat.

Sebenarnya, kita tidak pernah terfikir pun dan mengambil mudah tentang kebersihan ais itu sendiri.

Ais je…daripada air yang dibekukan. Tiada masalah pun. Senang sahaja proses untuk membuatnya. Tidak ada pun bahan-bahan yang kritikal atau bahan haram mahupun bahan kimia yang digunakan. Inilah jawapan kita.

Sebab itu kita mengambil mudah.

Baiklah…

Awak…awak tu..semua restoran halal ataupun premis yang mempunyai sijil halal wajib mengambil ais daripada pembekal yang halal ataupun boleh dibuat secara sendiri. Jika mereka tidak mengambil daripada pembekal yang halal, maka sijil halal tidak akan diberikan. (Seriuskan pensijilan halal).

Untuk makluman semua, Halal itu bukan sahaja pada ais itu sendiri tetapi merangkumi segenap aspek toyyiban seperti kebersihan kawasan kilang, pemprosesan, sumber air, mesin dan kebersihan pekerja.

Bayangkan ais yang kotor itu masuk ke dalam badan. Ia boleh mengundang pelbagai penyakit-penyakit bawaan air seperti typoid dan e-coli.

Ada juga pembekal ais yang bersih dan mematuhi Peraturan 394A(Standard bagi Ais Yang Selamat Digunakan) Peraturan-Peraturan Makanan 1985 dari segi infrastruktur. Pilihlah pembekal ini. Jangan ambik mudah.

Antara kesalahan yang dilakukan ialah:

1) Mendapati ketulan ais yang siap diproses diletakkan di atas lantai tanpa lapik bersama barangan lain seperti kasut but.

2) Keadaan lantai yang berkulat serta siling bersawang juga boleh menyebabkan ais berkenaan tercemar.

3) Air yang dibuang ataupun bukan daripada paip digunakan semula untuk dijadikan ais kiub.

4) Saluran air buangan itu berlumut.

5) Binatang peliharaan seperti anjing. Anjing dipelihara disebabkan untuk menjadi guard. JAKIM tidak membenarkan pak guard selain daripada orang!

Inilah antara isu-isu untuk industri ais ini.

Tip yang boleh kongsi:

1) Beli ais daripada pembekal yang diyakini.

2) Beli yang mempunyai label.

3) Buat sendiri. 😂.

Sekian,
Aminurrashid
#abamhalal
#aishalal

SUKA BUDU? Cari yang halal.

Budu oh budu!

“Mu tak makan budu ke min?” tanya saing ambo.

“Makan ja. Kalau ada makan, kalau tiada pun boleh,” jawab ambo.

“Oo, okey. Mu pernah pergi kilang buat budu tak?” tanya saing ambo lagi.

“Pernah tapi…tapi… ,” balas ambo.

“Tapi apa min” balasnya.

………..

Jom saya kongsikan.

Secara asasnya. Pembuatan kicap dan budu adalah sama. Iaitu melalui proses penapaian (fermentation process).

Budu adalah makanan yang tradisi masyarakat kelantan dan bahan utama di dalam nasi kerabu. (Sedapnya, kecur air liur sambil menulis).

Secara asasnya, bahan mentah yang digunakan adalah kurang kritikal kerana bahan utama adalah ikan.

Tetapi isu utama produk yang melalui proses penapaian adalah kebersihan. Kebanyakkan industri masih menggunakan kaedah tradisional.

Apabila melalui proses tradisional, amalan kebersihan adalah paling penting. (Boleh lihat gambar yang dilampirkan- sumber google).

Pengalaman saya pergi kilang budu tidak dapat dikongsikan. (Pm tepi).

Dibawah ini saya kongsi pembuatan budu secara “homemade”.

Cara-cara pembuatan budu..pada penggemar budu boleh cuba ya kiki Like&sharehttps://m.facebook.com/Kaki-viral-554668648043071/

Posted by Kaki viral on Rabu, 10 Februari 2016

Carilah budu yang mempunyai sijil halal ataupun lebih diyakini.

Hasil penemuan penyelidikan terkini menunjukkan bahawa budu mempunyai banyak khasiat dan kelebihan, di antaranya:

1. Budu mengandungi gluthaione (bahan antioksida) yang boleh melawan radikal bebas.

2. Mampu menyingkirkan sisa toksik dalam badan

3. Meningkatkan daya imun (ketahanan) badan yang berperanan mencegah pelbagai penyakit bahaya, termasuk kanser.

Dan lain- lain lagi.

Awas!!!

Budu mengandungi asid urik yang agak tinggi, ini menyebabkan budu tidak sesuai bagi pengidap penyakit gout, jerawat batu dan keguguran rambut kronik.

Sekian,
Aminurrashid
#abamhalal

KICAP OH KICAP! Halal ke?

Anda peminat KICAP?

Adakah anda tahu bagaimana cara pembuatan kicap?

JOM BACA, jangan tahu makan sahaja 🤣.

SOS SOYA, SOS KACANG SOYA ATAU KICAP

Di bawah Akta Makanan (Akta 281) dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985, sos soya atau sos kacang soya atau biasanya dikenali sebagai kicap hendaklah cecair bersih, masin, dan bewarna coklat yang disediakan daripada penapaian kacang dari tumbuhan keluarga Glycine max samada bijirin atau tepung.

Kicap dihasil dari proses penapaian kacang soya dengan menggunakan kulat (koji) pada mulanya yang direndam didalam air masin yang kemudiannya bekteria dan yis menghasilkan cecair yang bewarna hitam serta perisa makanan berkualiti ringgi setelah 6 bualan melalui proses pemeraman. (Contoh proses ada diletakkan didalam gambar).

Dalam proses pembuatan kicap, antara perkara yang agak kritikal adalah proses pemeraman atau penapaian.

Ada kilang yang membuat penapaian secara tradisional.

Tetapi kaedah tradisional ini lebih rumit kerana tong-tong diletakkan diluar premis. Maka aspek kebersihan menjadi keutamaan.

Nak tahu bagaimana cara penapaian dibuat?

Sila lihat gambar…

Nasihat saya, carilah kicap yang mempunyai logo halal Malaysia.

Yakini logo halal.

Sekian,
Aminurrashid

Minyak Masak tak halal?

Minyak masak!

“Kakanda tau tak, kenapa pisang goreng acik tu sedap,” kata Neelofa kepadaku.

“Tak tau, sebab apa adinda?”jawab ku.

“Dia ada resipi rahsia. Orang kata dia letak plastik dan kadang-kadang dia letak polistrin,” sambut Neelofa.

“Astagfirullah… ish yeka? kalau betul apa yang dibuatnya itu. Boleh jatuh haram perbuatannya dan tidak beretika. Pengalaman kakanda, isu goreng pisang atau keropok ini ialah penggunaan minyak yang berulang kali dan juga penggunaan minyak yang dikitar semula.”

“Tahukah sayang, penggunaan minyak biasanya untuk tiga kali mengoreng sahaja. Jika melebihi tiga kali boleh menyebabkan kanser kepada kita,” balasku.

“Allah! yeka?”jawab Neelofa.

“Aa iya, ada garis panduan dikeluarkan tentang penggunaan minyak ini. Sebagai pengusaha, mereka perlu bertanggungjawab dan bukan memikirkan keuntungan sahaja.”

“Tapi ada masalah yang utama lagi iaitu isu minyak kitar semula ini. Ada pengusaha yang nak “cut cost”, maka mereka menggunakan minyak kitar semula ini. Tetapi mereka tidak sedar tentang sejarah atau rekod penggunaan minyak kitar semula ini. Kemungkinan minyak ini digunakan untuk masakan yang tidak halal.”

“Sememangnya minyak ini lebih murah. Malahan juga mereka tidak mengetahui bahawa minyak ini adalah minyak kitar semula,” kataku kepada Neelofa.

Baiklah.

Jom saya kongsi 3 tip yang boleh kita amalkan.

1) Warna:

Lihatlah warna minyak tersebut. Jika ia tidak jernih. Maka kemungkinan ia sedah digunakan berulang kali.
Lihat warna pisang goreng itu. Bagaimana warnanya. Ia akan mengikut warna minyak yang digunakan.

2) Bau:

Jika ada peluang bau. Sila bau minyak tersebut atau bau makanan yang dibeli itu.

3) Rasa:

Minta rasa sedikit untuk merasa makanan yang dibeli dahulu. Daripada rasa tersebut kita dapat mengagak minyak itu sudah lama digunakan atau tidak.

Tip bonus untuk anda.

– Lihat persekitaran kedai dan juga pemakaian pekerja gerai itu. Dari situ kita boleh menilai amalan kebersihan yang diamalkan oleh peniaga tersebut. Jika bersih di gerai, maka bersihlah semasa penyediaan yang dibuat.

Baiklah, tujuan nota ini bukan ingin manakutkan atau menimbulkan isu. Tujuannya adalah memberikan kesedaran kepada kita semua.

Yang belum tahu mereka lebih cakna, yang sudah tahu, jom sama-sama kita mengingati sahabat-sahabat kita.

Sekian,
Aminurrashid.
#abamhalal.

TEMPAT TUNTUTAN KHAIRAT KEMATIAN

10 Tempat Tuntut Khairat Kematian.
(Mesti ambil tahu).

Ketika ibu mertua saya ada menunjukkan tanda-tanda dia akan meninggal dunia. Kami suami isteri teringat bahawa kami belum memperbaharui yuran khairat kematian di kariah kami.

Alhamdulillah, ajk surau bertolak ansur dengan kami, walau pun tarikh untuk kemas kini yuran khairat sudah berbulan tamat.

Sungguh.. Khairat kematian ini amat-amat membantu melicinkan urusan jenazah dari awal hingga akhir.

Rupanya ada pelbagai sumber yang boleh kita tuntut khairat kematian.

Saya jumpa entry dibawah ini. Saya

Pastikan anda baca satu persatu (sila semak untuk kepastian).

Boleh detect tempat mana waris boleh tuju nanti.

1. Khairat Kematian Khariah Masjid
▪Sekitar RM 500 – RM 5,000
▪Syarat: Si mati menjadi ahli / mencarum di khariah

2. Khairat Kematian PERKESO
▪RM 2,000
▪Syarat: si mati menjadi ahli / pernah ada sejarah mencarum PERKESO

3. Khairat Kematian KWSP
▪Umur dibawah 60 tahun
▪RM 2,500
▪Syarat: Si mati ahli / pencarum KWSP

4. Bantuan Mengurus Jenazah JPA
▪RM 3,000
▪Syarat: Si mati Pesara / Kakitangan Awam

5. Khairat Kematian Bank Rakyat
▪RM 3,000
▪Syarat: Si mati ada akaun Bank Rakyat

6. Khairat Kematian ASNB
▪RM 200 – RM 2,000
▪Syarat: Bayaran ikut baki pelaburan terakhir si mati

7. Khairat Kematian Skim Takaful
▪RM 2,000 – RM 5,000
▪Syarat: Si mati pencarum takaful

8. Khairat Kematian Persatuan Berdaftar / NGO / Koperasi
▪RM 500 – RM 5,000
▪Syarat: Si mati adalah ahli berbayar persatuan / NGO / Koperasi

9. Khairat Kematian Pencen
▪RM 3,000

10. Lain-lain
▪Mungkin ada lagi khairat kematian lain yang boleh dituntut bukan hanya di tempat-tempat yang dinyatakan diatas. Boleh search.

▪Mereka yang segerakan proses tuntutan pusaka biasanya akan diberitahu jika ada khairat kematian. Waktu nak urus, perlu jumpa pegawai, jadi waktu tu biasa pegawai akan beritahu jika mereka ada sediakan khairat kematian.

Bagaimana nak tuntut?

Bawa sijil mati, sijil nikah, pengenalan diri di tempat yang berkenaan. Seeloknya mohon sebaik sahaja berlaku kematian. Jangan ditangguh.

Ambil cakna untuk mudahkan waris-waris.

Silakan share supaya lebih ramai tahu kewujudan khairat pusaka ni.

Copy paste dan di edit balik:

PENAPIS AIR KITA..HALAL KE?

COPY AND PASTE

Air putih/ penapis air halal?

Pernah ditanya oleh seorang usahawan kepada saya. “En Amin, air pun nak cari yang halal juga ke? Kan kita ambik daripada air paip. Kalau ada bab1 mati pun, halal ja air tu”.

Itulah persoalan yang sering ditanya tentang air putih.

Sebenarnya isunya adalah FILTER / penapis bukannya air.

Baiklah.

Sebelum kita meneruskan penerangan tentang filter aka penapis air. Jom kita ulang kaji tajuk jenis-jenis air dalam Islam:

Air terbahagi kepada empat bahagian iaitu:

a) Air Mutlaq:

Air ini adalah air yang suci lagi menyucikan. Maksudnya dia boleh menyucikan najis-najis.

b) Air Musta’amal:

Air yang suci tetapi tidak boleh menyucikan yang lain.

– Air yang bercampur itu ada dua cara:-

1) Majawir
– Bercampur dengan cara Mujawir iaitu air yang berubah dengan sebab termasuk di dalamnya dengan sesuatu yang dapat dipisahkan daripada air, contohnya sebuah baldi yang penuh dengan air termasuk di dalamnya sebatang kayu dan kayu itu boleh dipisahkan daripada air tersebut, maka hukum air itu ialah air mutlak.

2) Mukhalit
– Bercampur dengan cara Mukhalit iaitu benda yang masuk ke dalam air itu tidak dapat dipisahkan daripada air, contohnya sebuah baldi yang penuh dengan air maka termasuk ke dalamnya sabun maka dihukumnya air Musta’amal.

c) Air Musyammas:

Air suci lagi menyucikan tetapi makruh untuk menggunakannya.
Air yang suci lagi menyucikan yang lain tetapi makruh digunakan pada tubuh badan tidak pada pakaian.

d) Air Mutanajjis:
Air Mutanajis ialah air yang bercampur dengan cara Mujawir.
Contoh terkena najis, sedangkan ia kurang dari dua kolah, atau air yang lebih daripada dua kolah tetapi terkena najis sehingga berubah warna, rasa atau baunya. Air ini tidak boleh digunakan untuk bersuci kerana ia tidak suci dan tidak mensucikan

Baiklah…

Seperti penentangan diatas, saya ingin kongsikan isu tentang filter. Isu air ditapis adalah bagaimana air itu ditapis? Apakah jenis filter yang digunakan? Apakah sumber filter yang digunakan?

Untuk maklumat semua.

Di dalam filter mempunyai bahan yang dinamakan seramik. Seramik ini banyak digunakan di dalam kebanyakan alat sistem penapis air. Bahan Seramik ini berfungsi untuk menyaring bahan lumpur, lumut, mikro-organisma dan bahan-bahan cemar yang besar sebelum melalui proses penyaringan berikutnya.

Akan tetapi yang perlu disedari oleh kita semua ialah banyak bahan seramik yang ada di pasaran diperbuat dari bahan ‘Tulang Haiwan’. Tulang ini akan dihancurkan, diproses secara mampatan serta dibentukkan seperti tiub untuk dipasang pada katrij sistem penapis air.

Tetapi jika tulang ini daripada tulang bab1, bagaimana?

Maka carilah filter yang halal seperti Hijrah ke Hijjaz atau seangkatan dengannya.

Sebab itu lah, di dalam pensijilan halal. Pengusaha mesti “declare” penapis yang digunakan. Jika penapis itu daripada sumber yang meragukan. Maka sijil halal tidak akan diberikan.

Nota: mommy-mommy tu…pastikan penapis air dirumah halal ya!

Mencari halal fardu untuk muslim.

Sekian,
Aminurrashid
#abamhalal
#trainerhalal

HALALKAH NUGGET YANG KITA MAKAN?

Nugget viral!

3 benda yang perlu anda tahu dan semak!

1) Bahan mentah/ramuan

Tahukah anda. Nugget adalah bahan mentah yang kritikal di dalam pensijilan halal kerana ia mengandungi bahan mentah dan ramuan yang kritikal.

Jom saya cerita.

Di dalam nugget, ia mengandungi bahan mentah dan bahan ramuan yang kritikal iaitu ayam, seasoning dan batter. Adalah amat penting untuk kita pastikan sumber ayam itu adalah halal (disembelih mengikut hukum syara’).

Selain daripada itu, seasoning dan batter untuk coating nugget juga boleh terhasil daripada sumber haiwan.

Maka, walaupun ia kesukaan anak kita. Hati-hati membeli produk ini.

Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda:

كل لحم نبت من سحت فالنار أولى به

“Setiap Daging yang Tumbuh dari sesuatu yang haram maka neraka lebih berhak baginya.” (HR. Thabrani).

2) Harga

Kita jadi gila dan tidak keruan apabila orang viral nugget murah! Nugget daripada jenama yang popular tapi dijual murah.

Memang kita terus beli dan jadi dealer la.

Aisey.. sabar na..

Kita mesti hati-hati dengan harga yang murah kerana isi nugget bukan hanya isi daging ayam sahaja. Ada industri mencampurkan dengan tulang dan lain-lain lagi.

Biasanya harga yang premium itu adalah daripada isi nugget yang berkualiti dan hanya isi daging ayam sahaja.

Bukan semua yang murah itu tidak berkualiti. Kene pastikan betul-betul.

3) Sijil Halal

Yang ini paling penting!

Belilah yang ada logo halal. Jika ada logo halal. Insha Allah, produk itu adalah daripada sumber yang halal dan toyyiban.

Tip:
Jika anda ingin membeli produk ini pastikan ada logo halal dan semak di halal Direktori www.halal.gov.my atau download aplikasi halal.

Harap status ini dapat menenggelamkan lagu haram semalam.

Sekian,
Aminurrashid.
2 Februari 2019
Trainer Halal.

LOGO HALAL? HARAM?

Logo haram!

Saya sering kali dihujani pertanyaan ini. Malah mereka siap memarahi JAKIM tentang inisiatif logo halal yang ada sekarang.

Grrrrr….

Apakah pendapat anda?

Bagi mereka logo haram adalah lebih baik daripada logo halal.

Tapi…

Kenapa mereka minat sangat tentang logo haram ini? Apakah hujah-hujah mereka.

Jom kita hayati hujah-hujah mereka:

1) Dunia ini asalnya dipenuhi dengan yang halal, bukan yang haram. Dalil ini mereka gunakan:

‎الأصل في الأشياء الإباحة والطهارة
“Hukum asal bagi setiap perkara adalah harus (boleh) dan bersih”.

Yang haram sedikit sahaja: Arak dan Bab1.
Yang lain semuanya halal.

2) Nas-nas dalam al-Quran dan al-Sunnah mendapati sedikitnya perkara yang diharamkan Allah dan banyaknya perkara-perkara yang Allah diamkan tanpa diberikan hukum. Maka yang halal adalah banyak.

3) Negara kita majoriti beragama Islam manakala orang bukan Islam memahami tentang makanan Halal. Maka baik adanya logo haram kerana makanan haram sedikit sahaja.

4) Banyak industri mengeluarkan makanan halal dan produk haram hanyalah sedikit. Maka lebih senang kita mengawal produk haram ini kerana ia sedikit.

Inilah hujah-hujah mereka yang menyokong logo haram ini. Saya tidak salahkan mereka kerana mereka tidak berada dalam industri ini. Saya raikan pandangan mereka.

Tetapi saya kongsi balik petikan dalam FB saya:

Apa yang akan berlaku jika LOGO HARAM diperkenalkan atau diwajibkan.

Jom kita sama-sama fikir.

Kemungkinan berlaku dan adanya:

1. Jabatan Haram Malaysia.
2. Haram Industry Development Corporation.
3. Pegawai Produk Haram.
4. Budjet/belanjawan/geran produk haram.
5. Perniagaan sertu makin maju.
6. www.haram.gov.my (direktori haram).
7. Pensijilan dan logo haram.
8. Aplilasi haram dalam play store & apps store.
9. Skim sukarela letak logo haram.
10. Penguatkuasaan/pemantauan produk haram.
11. Pengusaha haram tidak mahu letak logo haram.
12. Haram Park ( industri kilang haram berkumpul).
13. Dalam job street boleh seacrh haram job.
14) Nilai/statistik pasaran haram (import&export).
15)Haram supply chain.
16) Expo/pameran Haram.

Baiklah… kalau nak disenaraikan memang banyak. Tetapi kita cuba lihat apakah objektif pensijilan halal ini bukan hanya lihat kepada “outcome” sahaja. Apa yang boleh saya simpulkan.

Objective + Outcome + Impact =

semua memainkan peranan yang penting.

Mesti ingat
“Tidak semestinya tiada logo halal itu maksudnya tidak halal”.

Mencari halal fardu bagi setiap muslim.

Sekian,
#abamhalal
#tarbiahhalal
Aminurrashid