TELOR ITIK MASAK LEMAK CILI PADI- ada kenangan yang tersimpan

Lauk bersahur pagi tadi.
Masak lemak cili padi telur itik kurang pedas. Memang licinlah nasi seperiuk.

Ada kenangan dengan lauk ini. Beberapa tahun lepas kami balik ke kampung awal sebab nak rasa kemeriahan berbuka selama beberapa hari sebelum menjelang hari raya.

Masing- masing bersemangat, nak bersahur dan solat di rnr.

Sungguh, sampai di rnr Seremban dalam pukul 5:15 pagi. Rupanya, ramai yang macam kami, semangat nak balik awal ke kampung 😅😅.
Penuh tempat parking kereta.

Masuk ke dalam tempat makan, satu persatu gerai dijenguh. Semua gerai sudah kehabisan lauk. Sudah! Nak bersahur dengan apa ni.😧😧

Termenung sekejap. Tiba- tiba nampak 1 gerai yang ada 1 tray penuh lauk dengan asap yang berkepul- kepul. Menandakan lauknya baru saja masak.

Telur itik masak lemak cili padi! Apa lagi pilihan yang ada. Ambil dan makan. Pedas! Allahuakbar. Berdoa banyak- banyak, janganlah sakit perut semasa berpuasa nanti.

Alhamdulillah, hari tu semua kami dapat menjalankan ibadah berpuasa dengan baik. Tidak ada yang sakit perut atau ceri beri.

Mungkin sebab semangat dan gembira dapat balik kampung kot.

Tahun ini PKP, biar pun kerinduan pada ibu dan ayah dan kampung halaman membuak- buak, janganlah kita kesalkan dengan apa jua takdir yang Allah beri. Kita terimalah dengan sabar dan redha.

Ingatlah, kita ada 1 lagi kampung yang akan kita pergi. Kampung yang kalau kita pergi, kita tidak akan kembali.

Kampung itu adalah akhirat yang kekal abadi. Hendak balik ke kampung itu perlu pada persiapan yang rapi.

Kalau hendak balik kampung kita di dunia pun kita bersiap segala. Maka untuk balik ke kampung akhirat lebih- lebih lagi.

Semoga kita dapat balik ke kampung akhirat dengan persiapan yang sebaiknya. Dapat berjumpa dengan emak dan ayah, adik beradik serta saudara mara tersayang.

Kita berkumpul di kampung negara abadi dengan riang gembira, tiada lagi berduka lara ketika di syurga nanti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *