Stay At Home

Lupa dah hari ke berapa perintah kawalan pergerakan (pkp) dilaksanakan. Sejak duduk di rumah ni hari dan tarikh pun lupa.

Aduhai… Rasanya bukan saya seorang kot. Ramai yang mengalami perkara yang sama. Bukan hendak mengeluh atau merungut, cuma begitulah keadaannya bila tiba- tiba kita terhentu dari melakukan rutin harian. Segalanya menjadi kaku tiba- tiba.

100 tahun sekali, pasti berlaku pandemik. Itu kata pakar kaji sejarah. Jika dilihat pada bukti yang diberi, ianya benar. Namun yang pasti, dunia ni sudah semakin kepada penghujungnya.Ada percaturan Allah di situ.

Suka atau tidak, kita harus menghadapi hari- hari yang mencabar ini dengan sebaik- baiknya. Daripada kita berkeluh kesah, lebih baik kita hadapinya dengan positif.

Ya, dari musibah dan malapetaka yang berlaku sekarang ini, banyak kebaikan yang kita boleh dapat.

Contoh, di dalam keluarga saya sendiri. Syukur sangat- sangat, kami boleh solat berjemaah bersama keluarga dan membaca yassin pada setiap malam. Perkara yang jarang- jarang dapat dilakukan di dalam keadaan yang biasa. Di mana masing- masing sibuk dengan mengejar dunia.

Allahu… banyak lagi perkara yang positif berlaku di depan mata.

Kita rasa ‘down’… itu lumrah hidup kita sebagai manusia biasa. Tapi kita ada pilihan. Untuk bangkit atau terus melayan perasaan duka lara kita.

Terpulang pada kita. Alangkah bagusnya jika boleh melihat lebih banyak kebaikan dari keburukan kesan dari serangan covid-19.

Cerita tentang ‘down’ atau stress ni, ada 1 page yang tiba- tiba popular dan meletop!

Namanya ‘MASAK APA TAK JADI HARI NI’. Tengok pada tajuk page pun kita dah tahu, ini mesti tentang angan- angan memasak dengan jayanya. Tapi hasilnya ‘hampeh’.

Nak sedih ke nak ketawa? Itu pilihan kita juga. Tapi dalam page tu, memang sapa- sapa yang join boleh hilang stress. Ada yang boleh gelak sorang- sorang. Ada yang siap ajak suami gelak sama- sama. Tak de siapa yang akan kecil hati.

Saya juga sudah di ‘invite’ untuk masuk. Tapi belum ada keberanian nak join. Takut saya yang melebih- lebih gelakkan orang. Rasanya saya duk tepi- tepi pun ok kot. Kita jeling- jeling je post orang lain. Nak gelak pun sikit- sikit je.😁😁

Oklah. Esok akan ada cerita baru. Jom sama- sama kita angkat tangan berdoa, agar Allah segera hilangkan virus covid-19 dari muka bumi ini. Allah jua sebaik- baik Perancang dan Pentadbir. Semoga kita terus menjadi hamba yang taat dalam menunaikan perintah Allah. AAMIIN.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *