DOAKU UNTUKMU- hanya yang baik-baik saja.

DOAKU UNTUKMU
================
” Terima kasih Mira tolong Maklong. Maklong doakan Mira cemerlang di dunia dan akhirat. Di anugerahkan suami yang soleh. Boleh bimbing Mira jadi isteri solehah. Aminn.”

“Maklong!!!!”. Tersipu-sipu Mira bila saya cakap macam tu. Siap berdoa Maklongnya.

Emak dan mama Si Mira yang ada di sebelah pun macam tergamam mendengarnya.

“Emak dulu-dulu tak reti nak doa bagai-bagai camni.” Emak tiba-tiba bersuara memecah kesunyian.

Saya pun tergamam sama sebenarnya. Macam mana pulak boleh cakap macam tu 😁😁.

Tapi itulah, ibarat sekarang ni macam satu tabiat. Suka nak mendoakan sapa-sapa saja. Rasanya bukan saya saja yang buat. Ramai lagi yang sama perangai macam saya ni.hihii.

Macam satu budaya pulak ‘doa mendoakan’ ni.

Tak caya. Cuba tengok kat group-group, contoh group parenting ke. Asal ada je yg minta doakan atas sebab-sebab tertentu, menderu2 netizen yang menaip ayat-ayat doa. Baguskan budaya ni.

Sememangnya dalam Islam sendiri, amalan berdoa ini sangat-sangat dituntut. Buat apa saja mesti di sudahi dengan doa.

Tak rugi jika kita rajin mendoakan orang lain. Banyak hikmahnya.

Tatkala kita berdoa kebaikan untuk orang lain, sejurus itu juga telah ada malaikat yang mendoakan perkara yang sama untuk kita.

Hebat tak hebat kuasa doa itu. Malaikat pun berlumba-lumba hendak berdoa untuk kita.

MASYALLAH!

Hebat juga iman seseorang itu jika dia boleh mendoakan orang lain secara senyap-senyap.
Mendoakan yang baik-baik buat musuh atau orang yang menganiaya dirinya.

Benar.. doa orang yang teraniaya itu tanpa hijab. Doanya Allah tidak sekat. Tapi dia memilih untuk berdoa yang baik-baik. Bukan mendoakan keburukan ke atas pelaku aniaya tadi. Hebat sungguh iman orang itu. Itulah tanda kasih sayang telah menjadi pakaian buat dirinya. Kasih sayang yang terus merahmati umat manusia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *