HARI GRADUASI ADILAH

CERITA 1:

Teringat kisah dulu..Ketika adik Suriani Hasan konvo kat UPSI. Bergenang air mata bila dia melintas lalu masuk ke dalam dewan.

Abah sudah meninggal dunia ketika tu. Jadi Kak Ita lah yang meneman emak.

“Ita, ko belikanlah Yani tu bunga, yang murah-murah pun jadilah.” Emak bisik-bisik pada Kak Ita.

Allahu.. Rasa sedihnya hati.

“Iyalah mak,Ita beli.”

Kak Ita beli bukan yang murah. Kak Ita belikan yang tercantik dan yang mahal. Semuanya untuk gembirakan emak. Sebenarnya bukan berduit sangat masa tu.Iyalah bisnes pun baru nak merangkak-rangkak. Tapi demi menggembirakan emak. Kak Ita sanggup nak buat apa saja nak bagi dia gembira.

Memang sepanjang masa bergenang air mata dia. Pasti bercampur baur antara gembira dan kesedihan.

Hari ini anak Kak Ita pulak yang konvo.

Tapi…tapi perasaannya berlainan sekali. Mana tidaknya, semua kelam kabut. Dari pagi tadi dua2 budak yang tak kecik sangat, Muaz dan Sara dah mula buat perangai. Dua-dua meragam bila kata kena duduk luar dewan. Tak boleh masuk. Duduk dengan Abang Besar Aiman.

Monyok semacam dua2 orang. Suruh kemas barang nak keluar homestay, diaorang buat tak tau je. Suruh mandi, masih duk baring-baring lagi. Umminya dah tinggi suara.

Kita nak cepat, semua jadi lambat.

Apa-apa solat dulu tadi di Masjid Besi Putrajaya. Selesai dalam 1:30. Terus masuk kereta. Dah lambat ni. Dua-dua masih tak bertukar mood. Masih nak buat perangai.

“Abang takyah masuklah. Ita masuk dengan Aiman. Abang jaga budak-budak ni.” kata En Somi.

” Mana boleh! Apa kata Dila nanti. Mesti dia sedih, ayah tak tengok dia naik pentas.” Tinggi dah suara. Allahu, dah buat dosa je dengan suami. Tapi membebel-bebel lagi ni.

Adui..rasa telinga dah panas ni, Naik dah darah ni.

Dah lambat, mestilah parking susah nak cari. Tapi alhamdulillah dapat jugak parking kat basement.

Masuk PICC tak pandanglah budak dua orang tu. Bagi duit kat Aiman suruh belikan bunga untuk kakaknya. Carilah apa yang patut. Umi dan ayah dah lambat nak masuk dewan.

Okfine. Selesai bab budak-budak.

Bagi pas pada yang bertugas.
“Encik, sepatutnya tak boleh pakai sandal. Tak boleh masuk ni.”

Ah sudah. Satu hal bila dah kelam kabut. En Somi lupa nak tukar sandal pada kasut.
“Kereta parking jauhlah cik.” En somi cakap baik-baik dengan yang bertugas.

“Saya bagi lepas ni. Tapi cover-cover sikit iya. Takut penjaga kat atas tak bagi masuk.

Alhamdulillah lepas masuk dan dapat tempat
duduk. Harap tiada lagi kujatan-kujatan..

Panjang pulak luahan rasa..huhu
Buat cerpen dalam dewan sementara menunggu nam kakak Adilah di panggil. Tapi taklah kot nak rasa-rasa sentimental.. Penat dah😅😅

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *