Roti Jala Lembut , Gerenti Sedap

Boleh di katakan semua orang suka makan roti jala. Dari golongan muda hingga ke tua. Teksturnya yang lembut dan senang dikunyah, maka ia diminati. Lebih-lebih lagi dalam ketibaan bulan Ramadan yang tak berapa hari lagi, roti jala tetap menjadi pilihan ramai.

Saya nak kongsi 1 resepi roti jala yang boleh tahan lembut sampai ke petang. Rezeki saya berkawan dengan kawan yang memang menjual roti jala pada setiap bulan Ramadan. Tidak lokek untuk berkongsi resepi.

Lepas subuh sudah membancuh bancuhan roti jala. Bayangkanlah sehari 10kg tepung digunakan. Kalau tak buat awal-awal, tentu tak boleh siap tempahan roti jala. Bila dah buat awal-awal pagi, pastilah bancuhannya perlu tahan dan lembut hingga ke petang. Kalau tidak, masakan setiap Ramadan rotinya sudah mempunyai pelanggan tetap.

Jom sama-sama kita tengok resepinya.

ROTI JALA

Bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum serba guna

3 cawan air (bancuhan 2cawan air campur 1cawan susu/santan)

2 sudu besar minyak masak

sedikit garam

1 biji telur ayam (gred B)

Sedikit pewarna kuning atau kunyit serbuk.

 

Cara-cara:

Bancuh semua bahan di dalam bekas. Kacau rata. Bila sudah sebati, masukkan ke dalam blender dan kisar. Lihat kepekatan bancuhan. Untuk memastikan bancuhan sudah sedia untuk dijala, masukkan sedikit bancuhan tadi ke dalam bekas acuan roti jala. Jika bancuhan tadi keluar terputus-putus, tambahkan sedikit air lagi. Cub a lagi hingga bancuhan tidak lagi keluar terputus-putus dari acuan.

Seeloknya guna kuali tidak lekat, kerana hasilnya lebih cantik dan kurang penggunaan minyak.

Tapi tidak menjadi kesalahan menggunakan kuali leper biasa.

Bila sudah siap, bolehlah dimakan bersama-sama pencicah yang kita suka. tidak terhad pada kuah kari saja. Saya suka mencicah bersama dengan sambal tumis. Malah kadangkala dengan sambal hitam pun boleh jalan.

SELAMAT MENCUBA!!

Resepi Pulut Mangga Yang Enak~Senang Dibuat

Musim mangga datang lagi. Pelbagai jenis dan rasa. Kebetulan semasa saya lalu di kawasan Sg Buloh Selangor. Ternampak gerai menjual buah mangga. Nampak segar dan banyak sekali mangganya. Wah! Murah sungguh! rm10 untuk 3kg. Rambang mata, punyalah seronok. Puas makan mentah, terasa nak buat pulut mangga.

Takpelah takde mangga harumanis. Boleh juga guna jenis mangga yang lain.

Dekat Selangor ni selalu buat pesta makanan Thai. Mereka ni bergerak dari satu tempat ke satu tempat. Saya sempat pergi semasa adanya pesta ini di Aeon Rawang. Sempat beli pulut mangga, tapi rasanya kurang ‘kick’. Santannya cair.

Kebetulan semua bahan ada di rumah. Jadi saya merajinkan diri memasak pulut mangga ni. Orang dalam rumah ni memang suka makan pulut, tak kiralah pulut apa. Jadi lebih semangatlah saya nak masuk ke dapur. Sebab pasti memang laku pulut saya nanti. HIHI.

Senang saja resepinya.

BAHAN:

3-4 biji mangga

Pulut Kukus

2 cawan beras pulut (boleh juga guna beras pulut susu). Direndam sekurang-kurangnya 2jam.

1/2  cawan santan pekat + air secukupnya

sedikit garam

2 helai daun pandan dicarik-carik

CARA:

Pulut yang telah ditos dimasukkan ke dalam pengukus. Kukus selama 15 minit.

Keluarkan dari pengukus kemudian dimasukkan ke dalam bekas.

Santan tadi digaul bersama garam. Tuang sedikit  demi sedikit ke atas pulut, di gaul rata. Jika masih belum lembut pulutnya, tuangkan air sedikit sampai rasa kelembutan pulut yang kita hendak.

Masukkan semula  pulut tadi ke dalam pengukus bersama daun pandan. Kukus semula selama 20 minit lagi.

Sos Santan

Bahan:

1 kotak santan kecil

1 cawan air

Sedikit garam

2-3 sudu besar gula (ikut suka rasa manis yang disukai)

1 helai daun pandan

1 sudu besar tepung jagung ( dilarutkan dengan sedikit air)

CARA:

Satukan semua bahan kecuali tepung jagung. Kacau dan masak atas api yang kecil sehingga sedikit mendidih. Jangan ditinggalkan,terus mengacau. Akhir sekali masukkan tepung jagung sehingga sos nampak pekat.

Rasa manis dan masin pada sos kena seimbang. Jika menggunakan mangga yang manis, jangan dimasukkan gula ke dalam sos. Tapi jika mangga kurang manis, tambahlah gula dalam sos ikut kesesuaian selera kita.

Boleh dihidangkan. Sedap di makan ketika sejuk.

 

RESEPI KACANG SIRA PEDAS

Pada mereka yang suka makan makanan yang simpel. Resepi kacang pedas ini sangat sesuai dibuat sebagai pembuka selera. Makan pula dengan nasi panas. Mahu bertambah-tambah nasi di pinggan. Sesuai juga sebagai lauk untuk bersahur. Maka rajin-rajinkanlah diri membuatkan. Buat sebelum bermula Ramadan. Insyaallah kita dah buat 1 hidangan yang ringkas.

Saya kalau buat kacang ni, jadi kudapan jelah. Sedap mengunyah sambil menonton TV. Tak sedar, boleh habis setengah balang.

Kacang sira pedas ni boleh tahan berbulan-bulan tau. Tapi pastikan semuanya kena betul-betul kering masaknya. Kalau tidak kacang dan ikan bilis menjadi lemau. Kalau ikut resepi asal, tak perlu letak daun kari. Tapi saya suka letak, sebab daun kari ni akan mengeluarkan aroma wangi. Itu yang saya suka. Kalau tak nak letak pun tak pe.

Jom kita buat sama-sama.

Kacang pedas bersira

BAHAN-BAHAN:

===============

1/2 kg Kacang tanah (digoreng dan disejukkan)

100g Ikan bilis (digoreng dan disejukkan)

7 ulas bawang kecil

4 ulas bawang putih

Segenggam cili kering ( jadikan pes)

2 keping asam keping

Sedikit serbuk pati ikan bilis

Garam dan gula secukup rasa

Daun kari (optional)

Sedikit minyak untuk menumis

CARA_CARA:

============

Panaskan minyak. Masukkan daun kari,goreng sebentar.Tumis cili pes bersama bawang merah dan bawang putih yang telah dikisar.

Tumis sehingga kering dan terbit minyak@ pecah minyak.

Pastikan pes tadi betul-betul kering. Sentiasa kacau bagi mengelakkan hangit sebab bila pes mula kering, ia akan mudah menjadi hangit.

Masukkan asam keping , garam dan perasa.

Bila sudah pasti pes sudah kering barulah dimasukkan gula.

Jangan masukkan gula terlalu awal sebab gula mudah hangus menjadi karemel.

Akhir sekali masukkan kacang tanah dan ikan bilis.

Gaul rata. Selamat menjamu selera.

PERSAUDARAAN JANGAN PUTUS

Tanggal 14 April 2018 adalah tarikh yang tidak akan dilupakan bagi setiap keluarga Asmak. Julung kali diadakan “ASMAK GRAND AWARD 2018”. Majlis ilmu dan penghargaan buat agen-agen yang bernaung di bawah Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd.

Bestnya ada perkongsian ilmu dari Puan Faridah Hanim dalam tajuk “Master Your Duit”. Senang di panggil Ibu Hanim. Seorang pakar motivasi tersohor. Kalau nak tahu lebih lanjut pasal Ibu Hanim ni, google je Ibu Faridah Hanim Haron.

 

Produk-produk keluaran syarikat Minyak Herba Asma Mujarab.

 

Tapi bukan rezeki saya nak datang ke majlis ini kerana kebetulan pada tarikh yang sama, sepupu saya menjemput hadir ke majlis perkahwinan anak keduanya. Saya dan suami semestinya akan mengutamakan jemputan ini. Inilah saja masa yang ada untuk berjumpa dengan sanak saudara yang lama tak bersua.

Sungguh, semasa muda-muda dulu, kami tidak begitu mementingkan jemputan seperti ini. Kalau ada masa yang lapang baru kami akan pergi. Jika kebetulan ketika itu ada bertembung dengan kerja-kerja kami, semua jemputan akan diabaikan. Lagi jauh jarak km, lagilah kami tak datang.

Maklum sajalah, kebanyakan tempahan kek akan di ambil waktu hujung minggu. Sama ada hari Sabtu atau Ahad. Allah, ketika tu memang hanya fikirkan bisnes je. Perkara lain tolak tepi. Tak penting.

Allahu.. Bila umur meningkat, masuk 40an, terdetik di hati, perlukah dunia ini dikejar sehingga lelah dibuatnya. Dunia yang sentiasa tidak cukup. Makin dikejar semakin jauh. Malah sering kali dikecewakannya. Letih sehingga teralpa perkara-perkara yang lebih penting.

Apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam tempoh yang cukup untuk berfikir, dan (apakah tidak) datang kepadamu pemberi peringatan?                     (A-Fathir:37)

Rupanya banyak ayat-ayat di dalam Al Quran yang menegur kita yang sudah melepas usia 40 tahun.

Bukan masa untuk mencari harta dunia lagi. Tapi disuruh bertukar, perbanyakkan memcari harta untuk akhirat negara yang kekal abadi.

Saya mula menyusun atur kerja-kerja yang ada, persiapkan tempahan lebih awal supaya saya boleh menghadiri semua jemputan dari saudara mara atau dari kenalan. Rupanya, bila bersiap memasang niat untuk melakukan sesuatu perkara yang baik, Allah akan menyusun atur cantik perjalanannya. Walaupun bukan semua yang dirancang itu menjadi. Tapi jalan-jalan untuk berbuat amal kebaikan itu tetap Allah perelokan pengakhirannya.

Ada satu peristiwa yang tersemat di sanubari saya. Masihkah kita ingat peristiwa kemalangan pesawat Malaysia Airline MH17 yang ditembak jatuh di ruang udara Donetsk, timur Ukraine.

Pilot yang bertugas, Kapten Wan Amran bin Wan Hussin. Jenazahnya telah dikhabarkan masih elok ketika dimandikan. Masyaallah, kalau diikutkan, hendak keluarkan jenazah dari tempat kemalangan pun sudah mengambil masa berhari-hari. Jatuh pula dari paras ketinggian yang beribu-ribu meter. Pastinya secara logik, akan berlaku cacat cela pada badan jenazah. Tapi tidak begitu. Masih cantik dan bersih jenazahnya.

Bila dirisik-risik pada isteri arwah oleh para wartawan, rupanya arwah ini sangat menjaga hubungan silaturrahim sesama keluarga. Sering menziarahi sanak saudara jika tidak bertugas di udara. Bila arwah dapat tahu ada ahli keluarga yang bersenget-senget hati sesama mereka, beliaulah yang akan cuba mengharmonikan dan menjernihkan keadaan.

Malah sebelum berlakunya kemalangan tersebut, arwah baru mengendalikan hari keluarga buat semua sanak saudara. Masyaallah, begitu sekali Allah memuliakan orang-orang yang menjaga silaturrahim. Di pengakhiran hidup telah Allah menaikkan darjat orang-orang istimewa ini.

Semoga kita semua termasuk ke dalam golongan orang-orang yang mendapat pengampunan dosa dari Allah swt. Menjadi orang-orang yang sangat suka untuk berkasihsayang dengan mengeratkan silaturrahim sesama manusia. Amiinn.

Ahli keluarga yang dicintai.. Semoga kami akan berpimpin-pimpin tangan menuju ke syurga Firdaus Allah.

 

UMMIKU SEORANG BAKERS : CERITA 01

“Umi.. pekerjaan umi buat kek kan?”

“Taklah, umi duk rumah je, surirumah.” Saya menjawab.

Muaz tidak puas hati. Terus mengalihkan pandangannya kepada saya. Pen yang dipegang, digolek-golekkan. Terus menghadap saya yang sedang melipat baju. Berkerut-kerut dahinya tanda protes kenyataan saya.

“Umi bohong!! Tu yang umi selalu buat kek tu, kan itu pekerjaan umi?” sedikit keras suara Muaz mempertahanankan kata-katanya.

Saya tergelak, Saja saya mengusik Muaz yang tembab. Berusia 11 tahun, tapi manja yang amat. Maklum saja anak lelaki bongsu. Jarak umurnya 7 tahun dengan abang dia, Aiman.

“Ia betul, pekerjaan umi ialah pembuat kek, orang putih kata bakers..Selaku pengurus dan kuli dalam pembuatan kek.” Terang saya panjang lebar sambil tersenyum melihat gelagat Muaz yang tak berkelip-kelip matanya dari tadi menunggu penerangan dari saya.

Diam tak diam sudah 27 tahun saya terlibat dalam dunia bakeri. Terlalu banyak pengalaman suka dan duka terlipat dalam genggaman sejarah. Semuanya itu pengalaman yang berharga dan cukup untuk mematangkan sebuah kehidupan.

Seandainya boleh diulang kembali masa-masa yang lalu, banyak yang ingin diperbetulkan. Tapi inilah kehidupan ,  perlu diteruskan. Tidak akan kembali masa yang lalu. Tapi boleh dijadikan sempadan agar tidak berlaku kesilapan yang sama.

Tidak pernah saya terfikir bidang bakeri memjadi darah daging  dan terus menjadi pekerjaan tetap. Iyalah, dulu semasa kecil , bercita-cita nak jadi doktor. Suka sangat tengok cerita-cerita yang berkaitan dengan perubatan. Belajar di ITM pun ambil kursus Diploma Sains. Sambung belajar di Hospital Universiti ( sekarang di panggil Pusat Perubatan Universiti Malaya, PPUM ) dalam kursus Teknologi Makmal Perubatan. Tidak pasti sekarang di panggil kursus apa.

Kisah bermula bila mula tinggal di rumah sewa bersama beberapa pelajar Universiti Malaya. Kami menyewa di Seksyen 16, Petaling Jaya. Zaman remaja yang cukup indah. Apalagi , bila masing-masing boleh membawa diri , serasi dengan semua orang. Jarang sekali kami bersenget-senget hati sesama kami. Ini memang bonus untuk kami hidup harmoni.

Kawan-kawan serumah semuanya jenis orang yang aktif. Hampir semua pelajar terlibat dengan aktiviti di universiti. Bila tinggal serumah , pastinya ada peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi.  Ada ketua rumah, ada penolongnya. Jadual waktu tugasan yang perlu dipatuhi. Iyalah, giliran siapa nak memasak, siapa yang perlu buang sampah, basuh bilik air. Macam -macam lagilah. Bab-bab ni memang selalu kecoh. Kalau tidak berlapang dada boleh berperang besar jadinya. Nak jadi singa pun boleh, bila ada saja yang terlupa pada tugasan yang diberi.

Hanya ada satu sebab yang membuatkan ribut taufan di hati boleh reda. Masing-masing berazam untuk mengamalkan Islam sebagai satu cara hidup. Era 80an ibarat gelombang tsumani. Di sana sini , jiwa muda dilanda kesedaran untuk kembali kepada fitrah.  Tidak kira dari mana, samada mereka  muda mudi Pas, Abim, Arqam dan lain-lain.

Saya sendiri, usai minggu orientasi, minggu pertama pembelajaran sudah mencari-cari kelab untuk kokurikulum. Dah mengintai-intai kelab tarian yang ada di ITM. Sebab saya memang minat sangat-sangat dengan cabang seni yang satu ni. Kalaulah ada kawan-kawan sekolah yang ingat pada saya lagi, pasti mereka teringat juga kisah saya mengajak kawan-kawan yang lain berlatih menari di tepi padang sekolah. Atau di luar kelas sementara menunggu waktu persekolahan bermula. Memang lucu, tanpa rasa malu, saya dan beberapa kawan bernyanyi sambil menari secara live. Itulah minat saya dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah.

Tapi entah macam mana, belum sempat mendaftar diri, kakak-kakak senior dah mula membahagi-bahagikan kami pelajar-pelajar tahun satu pada beberapa kumpulan usrah. Aduhai, mula-mula tu memang memberontak jiwa ni. Kenapalah kakak-kakak senior ni sibuk-sibuk nak jaga tepi kain orang. Disebabkan saya ni jenis yang jarang menghampakan harapan orang, hadir jugalah ke majlis usrah yang diadakan. Mula-mula tu kerana terpaksa, tapi lama kelamaan kesedaran dan keinsafan itu hadir dalam diri. Manisnya hidayah dari Allah.

Rumah sewa Baitul Mahabbah, nama yang kami beri untuk rumah tempat kami bernaung, permulaan saya terjebak dalam bidang bakeri. Disebabkan minat saya yang suka memasak, dan biasa membantu emak di dapur, menjadi kelebihan bagi saya. Sering diberi tugasan untuk memasak untuk program-program di universiti. Kawan-kawan pula suka sangat-sangat nak buat jualan. Sama ada di booth yang disewa atau menjual dari bilik ke bilik. Memang seronok ketika itu, Setiap barang jualan tidak pernah berbaki. Habis dijual semuanya. Mana tidak, kawan-kawan saya, selagi tidak habis barang jualan, selagi itu sanggup untuk mendaki anak-anak tangga dari tingkat ke tingkat. Hebat sungguh mereka, penuh semangat keusahawanan.

Kek coklat moist, itulah kek yang awal saya buat. Banyak mendapat sambutan. Boleh dikatakan kek berhantu. Tapi sayangnya saya kehilangan resepi asal emak saya. Buku resepi itu mungkin tercicir ketika saya berpindah setelah tamat pengajian. Salah saya juga kerana terus melupakan resepi tersebut setelah selesa menggunakan resepi alternatif yang lebih mudah pembuatannya dan yang penting sedap dan memenuhi citarasa pelanggan. Akan saya kongsi resepi kek coklat lembab yang sedap ini.

 

Alhamdulillah, masih keep in touch. Masing-masing bersama keluarga tercinta.
Antara mereka bergelar pendidik. Memang jiwa memdidik telah mendarah daging.
Semoga ukhwah kami hingga ke Jannah. Aminn
Antara wajah-wajah seperjuangan.

“YA ALLAH ,PERTEMUKANLAH KAMI DENGAN SAHABAT-SAHABAT YANG SENTIASA MENDEKATKAN DIRI PADAMU. JIKA ADA YANG MELALAIKAN, TIADALAH UPAYA KAMI UNTUK MENGUBAHNYA.

KAMI MEMOHON DIJAUHKAN SEGALA SENGKETA ANTARA KAMI. KAMI MEMOHON AGAR PERHUBUNGAN INI ADALAH KERANAMU SAHAJA YA ALLAH ”

 

SEDEKAH YANG MENOLAK BALA

SEDEKAH YANG MENOLAK BALA

===========================

“Assalamualaikum kak, hari ni lalu Kuang tak? Kalau lalu, nanti akak bawakan 2 botol minyak asmak iya. Boleh hantarkan?”

Itu Aina, pelanggan tetap saya menelefon.

 

“Boleh. Nanti lepas solat Jumaat akak hantar.”

 

Begitulah rutin saya sebagai agen minyak herba asmak. Kalau pelanggan yang berdekatan, saya hantar. Kalau jauh saya pos.

Alhamdulillah ramai yang serasi dengan minyak ni. Bila ramai yang dapat menfaat dan kebaikan produk, kita selaku penjual pun turut gembira.

 

“Baik juga minggu ni tak banyak oder kek. Bolehlah aku hantar minyak tu hari ni. Kalau tidak, terpaksa bagitahu Aina esok saja aku hantar.” Saya bermonolog sendiri.

 

Itulah perkerjaan saya. Seorang baker, sudah 25 tahun bergelumang dengan tepung, gula, telur dan seangkatan dengannya. Kalau dulu, saya pernah mempunyai sebuah kedai kek, tapi kini saya lebih selesa bekerja di rumah. Menghadkan pengambilan tempahan. Tumpuan saya hanya untuk mengambil oder dari katerer-katerer yang membuat pakej perkahwinan yang menawarkan kek sebagai hadiah percuma dari mereka buat pelanggan yang mengambil khidmat katering mereka.

 

Alhamdulillah, rezeki yang tidak pernah putus-putus. Saban minggu ada saja tempahan di terima. Sedikit atau banyak  tempahan saja yang membezakan rezeki saya.

 

Ralit menghabiskan tempahan kek, saya tidak perasan masa berlalu begitu pantas.

“Ya Allah, dah dekat pukul 1, aku tak siap lagi. Dah nak dekat Zohor ni. “ Bergegas saya menyiapkan diri. Usai solat dan selesaikan apa yang patut di rumah, saya bergegas keluar rumah. Hidupkan engine kereta dan memulakan perjalanan ke Kuang untuk menghantar minyak herba asmak yang dijanjikan .

 

Tapia ada satu rasa yang tak kena. Seperti ada sesuatu yang belum di buat. Apa iya? Fikiran saya terus berjalan memikirkan apa permasalahan yang belum selesai. “Ya Allah! Hari ini Jumaat. Aku belum bersedekah lagi!”

“Aduhai.. Macam mana boleh lupa.” Saya merungut sendiri.

 

Secara refleks, saya menarik stereng kereta membelok ke kiri bahu jalan. “Makan dululah.” Menyanyi-nyanyi pula perut ni minta diisi. Baru teringat,saya hanya sempat menjamah 2keping roti cicah air kopi O pagi tadi sebelum mula membaking.

 

“Ehh, kenapa pulaklah aku singgah di sini. Malu pulak rasanya nak makan kat sini sorang-sorang.” Aku merungut lagi.

Kedai makan Pak Sarip dekat Kundang, memang dikenali ramai. Kalau waktu pagi, kesedapan roti canainya menyebabkan orang dari luar Kundang pun sanggup datang bersarapan di sini.

 

Dulu waktu tengahari, hanya ada nasi ayam. Tapi sekarang sudah ada hidangan nasi campur.Jadi kedainya memang sentiasa penuh dengan orang yang singgah untuk memenuhi tuntutan perut. Lebih-lebih lagi hari itu hari Jumaat.Orang lelaki baru sahaja selesai sembahyang Jumaat. Bertambah-tambahlah ramainya umat.

 

“Buat tak tau jelah.” Saya dengan muka seposen meninjau-ninjau tempat duduk yang kosong. Melalui meja – meja yang ada, mata saya sempat meleret ke arah bekas-bekas kuih yang terletak di hadapan kedai.

 

Bekas-bekas kuih, kalau kosong mesti menggembirakan orang yang menghantarnya.Sebab adalah rezeki mereka untuk hari itu. Dapat balik modal dan ada keuntungan yang boleh dibelanjakan. Tapi kalau masih berbaki separuh kuih yang tidak terjual,kemungkinan modal pun terbenam di situ. Allahu Rabbi..Terbayang rasa kesedihan si penghantar kuih selaku pembuatnya.

 

Oh ya, pagi tadi hujan lebat. Pasti ramai orang tak dapat keluar rumah. Pasti mereka hanya bersarapan di rumah. Tapi hujan juga adalah rahmat dari Allah swt.

 

Meja yang tidak bertuan ,betul-betul menghadap meja yang letaknya bekas-bekas kuih tadi. Tiada pilihan lain,saya duduk di situ. Hanya memesan nasi ayam dan teh O panas. Saya mengunyah perlahan. Untung-untung boleh tengok siapakah tuan punya bekas-bekas kuih tadi.

Sekonyong-konyong melintas susuk tubuh seorang ibu mengandung di hadapan saya. Menuju terus ke arah bekas kuih. Terus menyusun-nyusun bekas dan mengira-ngira kuih yang berbaki dengan wajah yang tenang. Wajahnya menunjukkan redha dengan rezeki hari ini.

 

Terlintas di fikiran saya. Agaknya rezeki orang ni nak terima sedekah yang saya hampir terlupa nak bagi di hari Jumaat. Selalunya saya hanya buat internet banking. Memindahkan sejumlah wang ke dalam akaun mana-mana rumah anak yatim atau tahfiz. Tak banyak mana pun jumlahnya,tapi istiqomah. Tapi hari ini saya betul-betul terlupa. Rezeki tak pernah salah alamat. Itu kata-kata azimat yang saya pegang.

 

Usai makan, saya menuju kearah ibu muda tadi yang masih asyik menulis dan mengira. “Assalamualaikum, kuih ni adik yang buat ke?” Sedikit terkejut ibu tadi ,lantas memandang wajah saya.

 

“Waalaikumsalam. Iya kak,saya yang buat semua ni.” Sambil tersenyum.

“ Banyak tak habis iya?” Saya buat-buat bertanya bagi memulakan bicara.

“Aah. Pagi tadi hujan lebat kak. Dah alang-alang saya dah buat,hantar jugalah. Mana tau ada rezeki saya,habis kuih-kuih ni.” Jawabnya tenang.

“ Kalau akak nak beli semua boleh ke? Tapi kira lumsum lah? Rm50? Boleh?” Saya mengasak dengan pertanyaan.

 

Membuntang mata ibu tadi dengan sedikit bercahaya di matanya.

“ Allah kak! Boleh sangat-sangat!”. Sedikit menjerit ibu tadi.

“Tapi akak tak ambil tau. Akak minta adik berilah pada jiran-jiran atau sesiapa saja yang adik jumpa.” Saya sedikit memberi arahan.

“Boleh-boleh kak. Petang ni ada kuliah untuk muslimat kat surau. Nanti saya bawa ke sana.”

“Alhamdulillah.” Saya menjawab dengan penuh kesyukuran, terasa terlepas beban yang digalas.

 

Selepas berbual serba sedikit, saya pun bergegas beredar dari situ. Mengingatkan janji dengan Aina hendak menghantar minyak herba asmak yang di pesan.

 

Di dalam kereta yang sedang membelah jalan, saya terbayang-bayang wajah ibu muda yang sedang mengandung tadi. Kegembiraan dia rupanya membuatkan perasaan saya menjadi ringan. Terasa Allah juga menghantar rasa gembira di jiwa saya. Allahu.. Rupanya bila kita gembirakan orang lain, kita juga akan terkesan dengan aura positif tadi.

Terima kasih Allah!

 

Tiba-tiba sesuatu yang tidak di duga mendatang. Hidung saya terbau sesuatu yang hangit. Aircond sudah tidak terasa dingin. Bahang memenuhi ruang kereta. Mata saya terpaku pada meter kereta. Suhu kereta tiba-tiba naik mencacak. Pantas saya memberi signal, memandu kereta ke tepi bahu jalan.

 

“Aduhai, apa pula malang ni?”Rungut saya di hati.

 

Astaghfirullahalazim..

Astaghfirullahalazim..

Astaghfirullahazim..

 

Pantas lidah saya mengucap panjang beristghfar. Malu dengan Allah. Baru tadi saya memuji Allah kerana memberi rasa ketenangan walaupun sebentar. Tiba-tiba saya boleh berbalik rasa seperti memarahi Allah dengan apa yang terjadi. Ya Allah,sesungguhnya hambaMu ini berdosa padaMu.

 

Bila saya sudah tenang dan terima takdir musibah dengan redha,saya menelefon  suami yang kebetulan memang memiliki bengkel aircond kereta di Kuang.

Sampai saja suami , dia terus memeriksa apa yang rosak. Rupanya tangki air bocor.

“Baik awak tak bawa terus kereta ni. Kalau tak mahu kena turun enjin.” Suami terangkan situasi keadaan. Turun enjin? Pasti beribu-ribu ringgit yang akan keluar dari kantung poket.

Syukur..

Syukur..

Syukur..

Saya benar-benar bersyukur sebab bertindak pantas. Selalunya bab-bab kereta ni saya memang “bodoh”. Hanya tau bawa saja.

“Abang bubuh air dalam tangka, lepas tu awak terus bawa ke bengkel kita.Insyaallah sempat sampai ni sebelum tangki air kering semula” Suami memberi arahan. Saya menerima tanpa membantah.

 

Teringatkan Aina. Terus telefon dan terangkan keadaan yang berlaku. Alhamdulillah Aina faham dan katanya suami dia ada di rumah. Dia akan ambil minyak herba asmak di bengkel aircond suami.

Alhamdulillah. Selesai 1 cerita.

Cepat saja suami mengantikan apa yang rosak. Untungnya bersuamikan orang bengkel. Saya senyum sendiri. Jimat duit.

 

Selesai urusan kereta, saya minta izin dengan suami hendak balik ke rumah. Teringatkan ada  sedikit lagi kerja-kerja mendeko kek yang belum siap.

 

Hari nampaknya mendung semula. Berhati-hati saya memandu mengikut barisan. Kereta dan motor sudah mula banyak di jalanraya. Dah habis waktu kerja agaknya mereka ni.

 

Melalui jalan besar balik ke rumah , memang akan menaikkan hormon adrenalin. Masakan tidak, sikap-sikap segelintir pemandu atau penunggang motor amat membimbangkan. Menggunakan jalanraya seperti tidak ada undang-undang yang perlu dipatuhi. Tanpa topi keledar di kepala, cilok mencilok di celah-celah kenderaan lain, menunggang beriring-iring dengan kawan motor yang lain. Sangat-sangat memerlukan penumpuan semasa memandu. Andai berlaku kemalangan, kita juga yang akan dipersalahkan. Jadi, dari malang tak berbau, kitalah yang harus mengalah. Berhati-hati di jalanraya.

 

Allah!!

Saya menjerit! Sebuah motor jatuh betul-betul di hadapan saya. Mujur saya hanya memandu kurang dari 40km/j. Sempat membrek mengejut. Tapi dada saya sakit terhentak di stereng kereta. Panik sebentar. Saya mengucap panjang.

 

Seorang anak gadis tanpa topi keledar bangkit sambil membetulkan motor yang ditunggang. Tak sempat saya hendak keluar dari perut kereta, anak tadi terus menunggang motornya seperti tiada apa-apa yang berlaku. Tapi sempat menunjukkan penumbuknya ke arah seorang Pakistan yang membawa basikal di kiri bahu jalanraya.

 

Saya tergumam sebentar. Di jalanraya yang sempit, sedikit menaiki bukit dan sedikit membelok, rupanya ada kereta di hadapan yang lambat beri isyarat membelok ke kanan. Terus membrek dan meluncurkan keretanya membelok. Walaupun laju pemanduan kurang dari 40km/j. Ia tetap membahayakan kenderaan di belakang.

 

Kebetulan pula, ada penunggang basikal berbangsa Pakistan,membawa karpet barang dagangannya di belakang kereta tadi. Berhenti mengejut. Karpet yang diletakkan di tempat pembonceng,pastinya mengambil ruang yang besar. Di susun melintang, bertingkat-tingkat. Rupanya anak gadis tadi terlanggar karpet yang di bawa. Di sebabkan hadlaju motornya lebih sedikit dari hadlaju kereta di hadapan, maka terjadilah kejadian malang tadi.

 

Subhanallah!! Musibah yang Allah elakkan dari saya. Saya panjatkan kesyukuran pada Allah.

 

Terima kasih Allah!

 

Menggigil belum hilang, saya teruskan pemanduan. Berpeluh-peluh di dalam kereta. Tidak terasa lagi kesejukan aircond. Sepanjang perjalanan tidak kering mulut ini berzikir. Tidak boleh berhenti membayangkan kejadian tadi. Berpusing-pusing didalam kepala sehingga rasa macam nak termuntah.

 

Lamanya rasa nak sampai ke rumah. Allahuakbar!

 

Menghampiri perkampungan Cina , kenderaan semakin banyak. Dengan keadaan emosi yang belum stabil,rasanya tak mampu nak teruskan pemanduan dalam keadaan tertekan. Saya mengambil keputusan untuk guna laluan lain. Melalui jalan-jalan kecil, sedikit jauh tapi lebih tenang. Memandu di kawasan perumahan yang damai.

 

Allahuakbar!!

 

Rasanya pembuluh darah saya nak pecah. Menghemburkan percikan darah di merata tempat. Perasaannya jadi begitu. Emosi saya diganggu lagi. Saya membrek mengejut lagi. Sakit dada terhempas di stereng kereta tadi belum hilang. Ini bertambah lagi sakitnya.Saya membunyikan hon panjang. Tiba-tiba teringat kata-kata suami. Kalau terjadi apa-apa bila memandu, jangan gunakan hon panjang, takut mengganggu orang keliling yang mungkin akan bertindak di luar kawalan. Takut dipecahkan cermin kereta atau kita boleh kena pukul. Bertambah-tambah lagi ketakutan yang saya alami seperti ditimbus dengan tanah dalam lubang yang dalam.

 

Seorang lelaki separuh umur bersama motornya terbaring di hadapan kereta saya. Saya terpaku. Lelaki itu menunggang motor keluar dari kawasan rumah tanpa melihat dahulu keadaan jalanraya di hadapan. Dia hanya memandang ke arah kiri jalan, tapi tidak melihat ke arah  kanan jalan., yang adanya saya di situ!

 

Seperti melihat filem lagak ngeri. Pelakon dan motornya beraksi berpusing  dan jatuh terheret menyenget sambil motornya mengeluarkan percikan api di atas jalan raya. Tapi ini bukan aksi ngeri lakonan. Ini betul-betul terjadi.

 

Sungguh tidak di sangka, lelaki tadi boleh bangun sambil tersenyum. Jiran-jirannya mula keluar dari rumah masing-masing untuk melihat apa yang berlaku. Mereka membantu mengangkat motor dan dudukkan lelaki tadi.

 

Pantas saya keluar dari perut kereta, meminta maaf atas kemalangan tadi. Pantas juga lelaki tersebut memjawab itu salah dia. Dia cuai untuk melihat kiri dan kanan jalanraya.

 

Lega… Ajaibnya, lelaki itu tidak mengalami sedikit pun kecederaan dan motornya juga dalam keadaan baik. Alhamdulillah. Bila melihat semuanya sudah selesai, saya minta izin untuk pergi . Meneruskan perjalanan balik ke rumah dengan doa yang sarat ke hadrat Allah swt, agar selamatkan perjalanan saya. Tidak mampu rasanya hendak mengalami pengalaman yang menyesakkan. Bukan sekali, tapi 3 kali kejadian ngeri yang berlaku dalam sehari.

 

Subhanallah!

Alhamdulilah!

Allahuakbar!

 

Zikir saya tak henti-henti. Kuat hati saya berkata, sedekah tadi telah mengembirakan hati seorang ibu muda yang sarat mengamdung. Sebagai hadiah dari Allah, Allah tolak bala dari menghempap saya. Bukan 1 bala yang dihalang, 3 kali tertepis bala dari diri saya.

 

Begitulah ajaibnya BERSEDEKAH.

 

Allah berfirman :

“ Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan).”

(Al- Anfal 8:60)